out now: Phase Fatale – Scanning Backwards [Ostgut Ton]

 

Artist:
Phase Fatale

 

Title:
Scanning Backwards

 

Label:
Ostgut Ton

 

Cat#:
OSTGUTCD48 | OSTGUTLP34

 

Release Date:
24th January 2020

 

Format:
CD, vinyl & digital

 

Tracklist Digital:
A1.
Velvet Imprints

A2.
Binding By Oath

B1.
Polystyrene

B2.
During The Freezing Process

C1.
Mass Deception

C2.
Proxy Contact

D1.
De-patterning

D2.
Splintered Heels

 

Press Info (German):
Scanning Backwards, das zweite Soloalbum von Phase Fatale nach seinem 2017er-Debüt auf Hospital Productions, ist Musik über Kontrolle. Mittels der Verbindung von Klang als Waffe und psychologischer Manipulation als konzeptuelles Fundament, erforscht Hayden Payne Wege, auf denen Musik – und besonders Subbassfrequenzen – benutzt werden, das Denken zu beeinflussen als auch Emotionen und Verhalten zu synchronisieren: von Militärtechnologie zu Sound Systems zur Körperlichkeit und Sexualität queerer Technokultur.

Ausgehend von seinem innovativen Post-Punk-Ansatz zu Dance Music – nachzuhören auf seinen EPs für unterton und Ostgut Ton – bezieht sich der Berghain-Resident auf seinen Hintergrund als Gitarrist und Toningenieur. Daraus entstand auf Scanning Backwards eine berauschende Mischung aus gebrochener Rhythmik, Noise- und Shoegaze-beeinflussten Technos, oft mit langsamerer Gangart. Am Ende steht Musik mit Platz und Tempo zur weiteren Ausdehnung, das intensive Brausen von Frequenzen hervorhebend, die sowohl in der sonischen Kriegsführung und funktionaler Dance Music vorherrschen. Im Verlauf der acht Stücke, die eine Kombination aus historischen und fiktionalen Narrativen aus Literatur und Science Fiction im Titel tragen, ergründen Paynes rhythmische Exkursionen unterschiedliche Manifestationen von Klang als Macht – spezifisch im Sinne des Berghains als musikalisches Instrument. Dies reflektiert auch das Artwork des Albums: einem frühen Flyer der Partyreihe SNAX entnommen und offensichtliche Hommage an die Fetischisierung von Machtdynamiken.

In seinen eigenen Worten: „Alle Stücke dieses Albums, gleich welcher Stil, habe ich zugeschnitten, um auf ganz bestimmte Weise im Berghain zu klingen. Im Laufe der vielen Jahre als Tänzer inmitten des Dancefloors und auch während meiner DJ-Sets als Resident bemerkte ich, welche Frequenzen den Körper so richtig penetrieren. Das beinhaltet Sprache, Hochfrequenz- und Hirn-penetrierende Instrumentierung, Sägezahn- und Schlagbohrhammerästhetiken – die hatte ich bis dahin noch nicht so oft benutzt, denke aber, dass sie Einfluss auf das Denken und Gedächtnis haben. Das trifft besonders zu auf einen Ort, der schwule und Fetisch-Geschichte auf unerwartete Weise mit Musik kombiniert, auf fast kultische Art. Eine musikalische und physische Deinstallation und Neuprogrammierung, Psychic Driving und De-patterning, das Löschen und Ersetzen von Erinnerungen.“

Scanning Backwards wacht über die manipulativen Eigenschaften elektronischer Musik (Mantras, Loops, unterschwellige Botschaften) und wie Rhythmus sowohl Bewegung als auch das Denken in Einklang bringt. Ein Puls koordinierter Klang- und Hirnwellen.

 

Press Info (English):
Scanning Backwards, Phase Fatale’s second full-length album following his 2017 debut album for Hospital Productions, is music about control. Using the connection between weaponized sound and psychological manipulation as a conceptual foundation, Hayden Payne explores the ways in which music – and sub frequencies in particular – are used to influence thinking and to synchronize emotions and behavior: from military technology to sound systems and the physicality and sexuality of queer techno culture.

Known for his innovative post-punk takes of dance music as featured on EPs for unterton and Ostgut Ton, the Berghain resident draws on his background as both a guitarist and sound engineer to create a heady mix of broken rhythms, noise-, and shoegaze-inflected techno, often at slower tempos. The result is music with space and pace to expand, highlighting the intense rushes of frequencies found in both sonic warfare and functional dance music. Over eight tracks named after a combination of historical and fictional narratives from literature and science fiction, Payne’s rhythmic excursions explore different manifestations of sound as power – specifically within the context of seeing Berghain as an instrument itself. This is also reflected in the album artwork, taken from an early flyer for the SNAX party series and an obvious ode to the fetishization of power dynamics.

In his own words: “All tracks on the album, no matter the style, were tailored to sound a certain way in Berghain – something I figured out through years of dancing in the middle of the floor, DJing as a resident and investigating what frequencies really penetrate the body. This includes speech and high-frequency, brain-penetrating instrumentation and drilling textures that I had not utilized so often before, but which I think also have an effect on thought and memory. It’s especially true in a space where gay and fetish roots combine with music in unexpected ways, almost in a cultish manner. A musical and physical deprogramming and reprogramming, psychic driving and de-patterning, the erasing and replacing of memories.”

Ultimately, Scanning Backwards surveys not only the manipulative properties of electronic music (mantras, loops, subliminal messages) but also how rhythm facilitates both moving and thinking in synchrony; a pulse of coordinated sound- and brainwaves.

 

Listen:

 

Full Track Streaming:
“Binding By Oat”

 

Special:
“iN Podcast 005”

 

Recommendation:
Phase Fatale’s “Reverse Fall” on Ostgut Ton
Phase Fatale’s “Anubis EP” on Unterton
Phase Fatale’s “Redeemer” on Hospital Productions
“Confess” by Phase Fatale & Silent Servant on Bite
all featured stuff released on Ostgut Ton

 

Buy CD:
Ostgut Ton Shop
Amazon
WOM
Decks
Rough Trade
Boomkat
Bleep
more soon

 

Buy Vinyl:
Ostgut Ton Shop
Amazon
WOM
HHV
Deejay
Decks
Rough Trade
Hardwax
Boomkat
Bleep
Clone
Red Eye Records
more soon

 

Buy Digital:
Ostgut Ton @ Bandcamp
iTunes
Google Play
Hardwax
Boomkat
WhatPeoplePlay
JunoDownload
Beatport Classic
TraxSource
more soon

 

Booking:
Ostgut Booking

 

Websites:
Phase Fatale
Ostgut Ton

 

© Photo By Cristina Cipriani

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.