out now: Terence Fixmer – Through The Cortex [Ostgut Ton]

 

Artist:
Terence Fixmer

 

Title:
Through The Cortex

 

Label:
Ostgut Ton

 

Cat#:
OSTGUTCD44 | OSTGUTLP30

 

Release Date:
12th October 2018

 

Format:
CD, LP & digital

 

Tracklist:
A1.
Something Invisible

A2.
Shout In A Black Hole

A3.
Event Horizon

A4.
Fury

B1.
Accelerate

B2.
Expedition

B3.
A Halo Somewhere

B4.
Phase Shift

 

Press Info (English):
Terence Fixmer’s path through the changing techno landscape of the past 20 years has been anything but direct. Indeed, the French born producer, musician and Planete Rouge label founder has long been influenced by the periphery of continental European dance music subgenres from electronic body music, new beat and acid, before combining them into his own pioneering hybrid of futuristic, EBM-inflected techno with classic releases such as 2001’s Muscle Machine or the collaborative Between The Devil LP with Nitzer Ebb’s Douglas McCarthy as Fixmer/McCarthy.

While the sound in recent years has been rediscovered and recast in diverse contexts by a new generation of producers, Through The Cortex sees Fixmer gravitating toward a different kind of industrial-tinged electronics, led as much (or more) by analogue sequencers, melodies and ultra-saturated sounds of synthesizers than drums and percussion. Across eight tracks at a compact but varied 40 minutes, the LP touches on an aesthetic hinted at in recent Ostgut Ton releases (2016’s Beneath The Skin EP and 2017’s Force EP), revealing a sonic narrative through noisy, screaming synth/vocal riffs with a jagged, guitar-like post-punk sensibility.

Through The Cortex is techno with a voice – or rather multiple voices – guiding listeners through hypnotic, space- and social-themed terrain as a kind of dark soundtrack to darker days. The result ranges from the slow John Carpenter-inspired Escape From Precinct 13 funk of “Expedition” and the patient yet muscular stomp of “Fury” to the mesmerizing Suicide-like pop of single “Accelerate”, where Fixmer, using his voice as an instrument, chants the track’s ambiguous title in an invocation of systemic change/collapse.

Elsewhere, the story is told with more abstract and wailing vocals like on “Shout in A Black Hole”, or in the warm, entrancing chords floating across the stereo image in ostensibly changing time-signatures on “A Halo Somewhere” – the LP’s uncharacteristically kosmische musik come-down. The track, and Through The Cortex as a whole, reflect what can be described as Fixmer’s idiosyncratic take on both techno subgenres as well as the larger pool of electronic music in general. This broad approach translates into a sound that is not only difficult to pin down, but also one that lends itself to multiple listens.

 

Press Info (German):
Terence Fixmers zwei Dekaden-umfassende Karriere innerhalb der sich wandelnden Geschichte von Techno war vieles, aber nicht geradlinig. Der französische Produzent, Musiker und Planete Rouge- Labelbetreiber zeigte sich schon immer beeinflusst von der Peripherie kontinentaleuropäischer Dance Music. Subgenres wie Electronic Body Music, New Beat und Acid verinnerlichte er, bevor er sie schließlich in seinen eigenen, wegweisenden Hybrid – futuristischer EBM-informierter Techno – überführte. Am Ende standen moderne Klassiker wie das 2001er Muscle Machine-Album und die kollaborative Fixmer/McCarthy-LP Between The Devil (mit Nitzer Ebbs Douglas McCarthy).

Waährend dieser Sound in den letzten Jahren seitens einer neuen Generation an Producern wiederentdeckt und in diversen Kontexten weitergedreht wurde, wirkt Fixmer auf Through The Cortex von festen Formeln befreit und interessiert an einer anderen Art Industrial-gefärbter Electronics, die ebenso stark (wenn nicht gar mehr) von analogen Sequenzern, Melodien und ultrasaturierten Synthesizersounds angetrieben wird, wie von Drums und Percussion. Mit acht Stücken uüber kompakte doch vielfältige 40 Minuten knüpft das Album an Ästhetiken von Fixmers juüngeren Ostgut Ton-Veröffentlichungen – Beneath The Skin EP (2016) und Force EP (2017) – an, ohne diese zu wiederholen. Fixmer spinnt eine klangliche Narrative an noisigen, schreienden Synth/Vocal-Riffs mit zackiger, gitarrenhafter Post Punk-Sensibilität.

Through The Cortex ist Techno mit Erzählerstimme, die Hörer durch hypnotisches, space- und sozialthematisches Terrain geleitend – eine Art düsterer Soundtrack für pechschwarze Tage. Musikalisch reicht das Album vom langsamen John Carpenter-inspirierten Escape From Precinct 13-Funk in „Expedition“ über das muskulöse Stampfen von „Fury“ bis hin zum hypnotisierenden Suicide-erinnernden Pop der Single „Accelerate“ – auf der Fixmer, seine Stimme als Instrument einsetzend, den mehrdeutigen Titel als Beschwörung von Systemwechsel/-kollaps skandiert.

Andernorts verläuft die Narrative in abstrakter Form: mit klagenden Vocals wie in „Shout In A Black Hole“, oder mit den warmen, verzückenden Akkorden in „A Halo Somewhere“, die in scheinbar changierenden Metren über das gesamte Klangbild wischen – das uncharakteristischste Stück der LP, aber ein entruückendes Runterkommen zu Kosmische Musik. Jenes Stuück, wie auch Through The Cortex als Ganzes, reflektiert Fixmers idiosynkratische Herangehensweise an sowohl Subgenres von Techno als auch den größeren Pool elektronischer Musiken an sich. Dieser breitgefasste Ansatz übersetzt sich in einen Klang, der nicht nur schwer zu fassen ist, sondern vielmehr zum genauen Hinhören auffordert.

 

Listen:

 

Full Track Streaming:
“Accelerate”

 

Special:
“Container Podcast [26]”

 

Recommendations:
“Oppression EP” on Planete Rouge Records
“Force EP” on Ostgut Ton
“Dance Of The Comets” on NovaMute
“Beneath The Skin EP” on Ostgut Ton
Remix EP “Aktion Mekanik” on Ostgut Ton
album “Depth Charged” on CLR
“Relapse Vol. 1” on Planete Rouge Records
“A Journey To Uncharted Destinations EP” on Planete Rouge Records
“Pyschik II” on CLR

 

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Booking:
Ostgut Booking

 

Websites:
Terence Fixmer
Ostgut Ton

 

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